Cara memandu kereta manual naik bukit
Cara Memandu Kereta Manual Naik & Turun Bukit
Di dalam artikal ini, saya akan mengajar cara untuk memandu sebuah kereta manual untuk naik dan turun bukit.
Artikal ini khas untuk orang yang sedang belajar memandu kereta manual ataupun orang yang telah lulus ujian Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan memperolehi lesen percubaan atau Probationary Driving License (PDL) Malaysia.
Kali ini akan diperkatakan tentang masalah calon selalu gagal ketika ujian mendaki bukit.
Kebanyakan calon yang gagal ujian mendaki disebabkan:
Kebanyakan calon yang gagal ujian mendaki disebabkan:
(1.) Tayar hadapan tidak mencecah atau kedudukan tayar tidak memasuki garisan kuning .
Tayar mesti berada paling kurang 50% ddidalam garisan kuning.Keadaan ini anda akan diberi peluang sekali lagi untuk mendaki bukit.
Tayar tidak boleh melebihi 50% keluar dari garisan kuning. Keadaan ini menyebabkan anda terus dianggap gagal.
- Punca anda gagal ialah kerana masalah tidak fokus,panik dan tidak tahu apa nak buat ketika menghampiri garisan kuning di puncak bukit.
- Cara yang paling mudah ialah
Anda pandu kereta bergerak lurus dan rapat ke sebelah kanan,fokus kepada kedudukan cermin sisi kanan dan tiang kanan yang pertama.
Kedudukan cermin sisi berada lebih kurang hampir 1 kaki atau sama dengan tiang kanan tersebut.
Ketika ini anda mesti berhenti dengan menekan brek kaki dan pedal clutch serentak.Kedudukan tayar anda pasti berada di atas garisan kuning.
Jangan tengok tayar dulu!
Anda mesti tarik brek tangan dengan ketat dan betul serta bebaskan gear dahulu.
Kemudian lepaskan kedua-dua kaki anda dari pedal.Jengoklah keluar samada tayar hadapan sudah betul kedudukannya.
(2.) Ketika berhenti di garisan kuning,brek tangan tidak ditarik dengan betul menyebabkan kereta berundur dan tayar terkeluar dan menjadi kurang 50% masuk ke garisan kuning.
Puncanya ialah anda terburu-buru hendak melihat kedudukan tayar hadapan.
Ataupun anda terlalu takut kepada pegawai JPJ yang menguji anda sehingga anda terlupa apa yang patut dilakukan.
Jangan tengok tayar dulu!
Anda mesti tarik brek tangan dengan ketat dan betul serta bebaskan gear dahulu.
Kemudian lepaskan kedua-dua kaki anda dari pedal.Jengoklah keluar samada tayar hadapan sudah betul kedudukannya.
(3.) Ketika hendak turun ke hadapan,kereta anda terundur ke belakang dan engin kereta mati.
Puncanya kerana anda terburu-buru atau kelam kabut mengawal pergerakan kaki di pedal clutch dan pedal minyak.
Biasanya calon melakukan kesalahn dengan menekan semula pedal clutch atau mengurangkan minyak ketika kereta sudah mula hendak bergerak ke hadapan.
Pedal brek tidak boleh digunakan sama sekali ketika ini!Sepatutnya ketika ini,calon menekan pedal minyak dan mengangkat pedal clutch lebih kurang 60% ke atas.
Sebaik terasa badan kereta bergegar dan hendak bergerak ke hadapan,tambah sedikit minyak,tahan pedal clutch serta terus turunkan brek tangan serentak.
Kereta anda akan meluncur ke hadapan secara automatik.Perlahankan kereta anda sebaik menuruni bukit.
Secara asasnya calon mesti memahami langkah demi langkah,kawal pergerakan kaki dan kawal lah emosi.Setiap kali latihan hendaklah lakukan yang terbaik begitu juga ketika hari ujian.
Tayar mesti berada paling kurang 50% ddidalam garisan kuning.Keadaan ini anda akan diberi peluang sekali lagi untuk mendaki bukit.
Tayar tidak boleh melebihi 50% keluar dari garisan kuning. Keadaan ini menyebabkan anda terus dianggap gagal.
- Punca anda gagal ialah kerana masalah tidak fokus,panik dan tidak tahu apa nak buat ketika menghampiri garisan kuning di puncak bukit.
- Cara yang paling mudah ialah
Anda pandu kereta bergerak lurus dan rapat ke sebelah kanan,fokus kepada kedudukan cermin sisi kanan dan tiang kanan yang pertama.
Kedudukan cermin sisi berada lebih kurang hampir 1 kaki atau sama dengan tiang kanan tersebut.
Ketika ini anda mesti berhenti dengan menekan brek kaki dan pedal clutch serentak.Kedudukan tayar anda pasti berada di atas garisan kuning.
Jangan tengok tayar dulu!
Anda mesti tarik brek tangan dengan ketat dan betul serta bebaskan gear dahulu.
Kemudian lepaskan kedua-dua kaki anda dari pedal.Jengoklah keluar samada tayar hadapan sudah betul kedudukannya.
(2.) Ketika berhenti di garisan kuning,brek tangan tidak ditarik dengan betul menyebabkan kereta berundur dan tayar terkeluar dan menjadi kurang 50% masuk ke garisan kuning.
Puncanya ialah anda terburu-buru hendak melihat kedudukan tayar hadapan.
Ataupun anda terlalu takut kepada pegawai JPJ yang menguji anda sehingga anda terlupa apa yang patut dilakukan.
Jangan tengok tayar dulu!
Anda mesti tarik brek tangan dengan ketat dan betul serta bebaskan gear dahulu.
Kemudian lepaskan kedua-dua kaki anda dari pedal.Jengoklah keluar samada tayar hadapan sudah betul kedudukannya.
(3.) Ketika hendak turun ke hadapan,kereta anda terundur ke belakang dan engin kereta mati.
Puncanya kerana anda terburu-buru atau kelam kabut mengawal pergerakan kaki di pedal clutch dan pedal minyak.
Biasanya calon melakukan kesalahn dengan menekan semula pedal clutch atau mengurangkan minyak ketika kereta sudah mula hendak bergerak ke hadapan.
Pedal brek tidak boleh digunakan sama sekali ketika ini!Sepatutnya ketika ini,calon menekan pedal minyak dan mengangkat pedal clutch lebih kurang 60% ke atas.
Sebaik terasa badan kereta bergegar dan hendak bergerak ke hadapan,tambah sedikit minyak,tahan pedal clutch serta terus turunkan brek tangan serentak.
Kereta anda akan meluncur ke hadapan secara automatik.Perlahankan kereta anda sebaik menuruni bukit.
Secara asasnya calon mesti memahami langkah demi langkah,kawal pergerakan kaki dan kawal lah emosi.Setiap kali latihan hendaklah lakukan yang terbaik begitu juga ketika hari ujian.
SELAMAT BERJAYA DAN SELAMAT MENCUBA!!
sebelum tu jaga jarak keselamatan
Thanks to Dr KALIFA UMA a great medical Doctor Who help me enlarged my penis from 3 inches to 9 inches. And made my sex life a paradise i had premature ejaculation and little penis and to be honest my sex life was a total mess and it was very embarrassing knowing you cannot satisfy a woman and I couldn't take it anymore, I spent Alot On pills from different do tors in different Countries I needed solutions because it what no man should have I continued searching for solution and taking pills as well, on a faithful day I came across a review on website online about Doctor KALIFA recommendation talking about cures to Penis issue and also cures of sickness as well with his herbal medication I was discourage cause I had spent alot on medication and gained no results but something attracted me to Dr KALIFA medication and order for it and got it within a week along with the prescription and after using the hole dosage of the medication results i gained what exactly what I wanted it a wonderful feeling knowing you finally won over what you taught defeated you.. If you having issues with your sex life or your sick just lick your phone or laptop and talk to Dr KALIFA he will definitely give you what you seek because herbal medication heals. You can get in contact with him (NATURALHERBALCLINIC35@GMAIL.COM) I'd you have What-App (+1-516-494-0313).
ReplyDelete